úterý 20. března 2007

Alfred Uhry

Alfred Uhry se narodil v Atlantě (stát Georgia), kde navštěvoval Brownovu univerzitu a kde také začala jeho mnoholetá spolupráce se skladatelem Robertem Waldmarem. Uhry je totiž dobře znám nejen jako prozaik, ale také jako adaptátor (např. Johna Steinbecka), muzikálový libretista, autor vtipných parodií. Driving Miss Daisy je vlastně první Uhryho nemuzikálovou hrou - a přitom získala jedno z nejvyšších možných ocenění, Pulitzerovu cenu. Dílo bylo úspěšně převedeno na televizní obrazovky a současně zahájilo úspěšnou cestu po mnoha divadlech celého světa. Navíc americký film režiséra Bruceho Beresforda s Jessicou Tandyovou, Morganem Freemanem a Danem Aykroydem, získal v roce 1990 hned čtyři Oskary, prestižní ceny americké filmové akademie - za film roku, ženský herecký výkon, literární zpracování a masky.


Co sám autor ke hře řekl: Existovala skutečná paní Daisy. Byla přítelkyní mé babičky v Atlantě, kdysi ve čtyřicátých letech, když jsem byl dítě. Byla to "panenská dáma", jak jsme jí říkali, a vévodila velké rodině. Žila - co jenom pamatuji - ve strašidelném starém viktoriánském domě. Existoval také Hoke. Byl nějakou dobu barmanem v našem německo - židovském venkovském klubu, a věřím, že si doplňoval svůj příjem barmanstvím na soukromých večírcích v okolí města. A Boolie... dobrá, toho jsem doopravdy neznal, ale byl to bratr přítelkyně mé drahé tety Marjorie, Rosalie. Byli to skuteční lidé, to ano, ale při vytváření tří postav v Driving Miss Daisy jsem použil jen jejich jmen. Chtěl jsem užívat jména, která se přesně hodí k Atlantě, v níž jsem vyrostl. Postavy hry jsou ale stvořeny z kousků a útržků mého dětství.Když jsem psal tuto hru, nikdy jsem si nemyslel, že to dotáhne takhle daleko. Zdá se mi to neuvěřitelné. Když se ptám, jak se to všechno stalo (a já z toho udělal jsem malý kousek) docházím k jediné odpovědi. Napsal jsem něco, o čem jsem věděl, že je to pravda, a lidé ji v tom poznali. Jsem svrchovaně šťastný. Ale byla to ďábelská jízda!


mezi jeho filmy patří:
Bohatí láskou (1993) - scénář
Řidič slečny Daisy (1989) - námět Oscar (1990) - Nejlepší adaptovaný scénář
Mystic Pizza (1988) - scénář




Žádné komentáře: